1996
- 23 maart 1996: hardtail frame
gekocht bij Brouwer in Nijkerk. Merk onbekend, maar waarschijnlijk een
Zodiac Hardtail. Hier valt nog weinig aan te doen.
- 20 april 1996: Suzuki GS 550 achterwiel gekocht bij Bolman in Den Haag.
Uit een berg van duizenden wielen en voorvorken heb ik een redelijk mooi
wiel te pakken gekregen. Ik ben nu bezig dit wiel te reviseren en het
aluminium te polijsten. De spaken heb ik eruit gehaald en blijken RVS te
zijn. Ook deze worden gepolijst.
- 26 april 1996 : 16" velg gekocht bij Brouwer in Nijkerk. Bij nader
inzien paste het 18" wiel niet. Dit andere wiel gaat nu gespaakt worden
met de Suzuki remtrommel.
- 27 april 1996: motorblok gekocht bij
Brouwer in Nijkerk. Het is een Yamaha XS 650. Het blok is 80% compleet.
- In de tussentijd heb ik het motorblok uit elkaar gehaald om te kijken wat
de conditie is. Alles ziet er goed uit.
- 6 mei 1996: Cylinders laten stralen bij een bedrijfje in Leidschendam.
- 1 juni 1996: Onderdelen gekocht bij Heiden Tuning in Woudenberg. Ik zit nu
op zo'n 90% compleet.
- 7 juni 1996: Motorblok opnieuw geassambleerd. Ik mis nog een
ontstekingsvervroeger en koolborstels voor de dynamo.
- 26 juni 1996: Frame en motorblok naar Star Twins in Loenen (Veluwe)
gebracht. Eerste reactie aldaar: Gooi alles maar weg! Logisch, want ze
verkopen een eigen frame voor zelfbouw motorfietsen. Dit frame is alleen 5x
zo duur. Maar goed, deze zaak maakt blok en frame passend.
- 10 juli 1996: motor en frame weer opgehaald. Alles zit keurig aan elkaar.
Nu kunnen we verder gaan bouwen. In de afgelopen dagen ben ik naarstig op
zoek geweest naar spaken voor het achterwiel. Ongeveer 7,5 cm. Helaas kan
niemand daar iets mee. De enige die niet verbaasd reageerde was Haan van
Haan Wheels, maar die gaat op vakantie en kan pas midden augustus iets doen.
- Ook erg druk geweest om zaken te vinden die onderdelen verkopen die niet
specifiek bedoeld zijn voor een bepaald merk of type. Deze zaken zijn er
bijna niet. Bij Star Twins kunnen ze gewoon alles zelf maken, maar je kunt
nooit vooraf kijken of het resultaat je bevalt. Ook nog op zoek geweest naar
Biker Chrome Shop in Druten. Dit blijkt een soort winkel aan huis te zijn,
maar er was niemand thuis. Later nog maar eens proberen.
- 24 augustus 1996: Op Vehikel 96 voor weinig (heel weinig) een voorvork en
een voorspatbord gekocht. De voorvork is Suzuki en waarschijnlijk van een
crosser geweest. De voorvork is lang genoeg. Nu ga ik opzoek naar
balhoofdlagers en voornaaf. Op een feestje kwam ik iemand tegen die
Italiaanse replica racertjes bouwt. Die had ook nog wel wat spullen liggen.
Binnenkort maar eens langs.
- Ben bij de kennis geweest. Blijkt uit hetzelfde haagse computerwereldje te
komen als ik. Die man heeft een huis om zijn werkplaats gebouwd. Rijdt op
350 cc Aeramacci (?) Harley Davidsons. Had nog een knap 19" velgje
liggen. Dat ligt nu in mijn schuur.
- 28 augustus 1996: Voorvork gedeeltelijk gedemonteerd en schoongemaakt.
Alles ziet er hoopvol uit. Zaterdag maar weer eens naar Bolman.
- 31 augustus 1996: Bij Bolman na een hoop gezoek de juiste lagers gevonden.
Er moeten Triumph Bonneville lagers in het balhoofd. Die passen natuurlijk
niet in mijn Suzuki vork. Maar weer een oplossing voor zoeken.
- 3 september 1996: collega had een kennis die wel voor een paar tientjes
balhoofdplaten kan maken. Athans de grove vorm. Krijg ik volgende week. Maar
even afwachten wat dat is.
- 14 september 1996: Ik had al eens gelezen dat Pete Classic Bike Parts in
Den Haag ook iets met spaken doet. Daar heb ik mijn oude afgezaagde spaken
naar toe gebracht om er nieuwe schroefdraad op te laten 'rollen'.
- 21 september 1996: De spaken weer opgehaald. Dat scheelt een stuk. Voor
een geeltje weet je alles. Meteen het achterwiel gespaakt. Gelukkig had ik
nog op een papiertje staan hoe die spaken erin moeten. Met een paar uur was
dat voor elkaar.
- 22 september 1996: Het wiel nog verder uitgelijnd en de uitstekende
stukken spaak afgeslepen. Ik begin nu aardig in de spullen te komen. Nog een
voornaaf en een tank en alle grote onderdelen heb ik bij elkaar. Het meeste
werk zit 'm waarschijnlijk in de afwerking, dus we hebben nog wel even te
gaan.
- 27 september 1996: ik zit al de hele week achter mijn pc
een stuurpen te tekenen. Ik had al eens een
CAD programma gedownload, dat komt nu goed van pas. Programma heet DeltaCad
en werkt in het begin wat vreemd, maar nu kan ik er "alles" mee.
- 30 september 1996: het wiel is klaar. De laatste hobbels zijn eruit.
Vorige week heb ik de balhoofdplaten gekregen. Ik heb ze voor verdere
bewerking naar Tap Machine bouw gebracht. Deze mannen konden ze voor een
paar tientjes op maat maken. Ook de stuurpen kunnen ze draaien. Nu moeten er
nog wat kleinere gaten in de platen maken, maar dat doe ik zelf. Volgend
weekend ga ik weer wat sloperijen af voor een voornaaf. Dan kan ik de
voortrein afmaken.
- 5 oktober 1996: de balhoofdsplaten zijn klaar. Ik heb sleuven gezaagd,
gaten geboord en mijn zwager Cees heeft schroefdraad getapt en nu zijn ze
klaar. Nog wat polijsten en monteren maar. Gaten voor een lamp,
uitslagbegrenzers en risers komen later als ik die spullen heb.
- 8 oktober 1996: voor een paar gulden ijzer en moeren gehaald voor de
stuurpen. Morgen breng ik die naar Tap om op maat te laten draaien.
Misschien kan ik dit weekend de voorvork in elkaar zetten.
- 12 oktober 1996: bij Bolman een voorwiel gekocht. Omdat mijn voorvork van
een paar tientjes geen nokken heeft voor een schijfrem, heb ik een
trommelrem gekocht. Het komt van een Suzuki. Ik heb wiel ontspaakt en ga de
naaf in de 18" velg spaken die ik als eerste gekocht had. De originele
velg is wat smal. Maar eerst polijsten enzo. Binnenkort foto's.
- 15 oktober 1996: Marcel van Tap heeft de stuurpen gebracht. Nu kan ik de
voorvork monteren. Nog wat kleine aanpassinkjes en er tenminste iets klaar.
- 17/18 oktober 1996: voorwiel gespaakt. Ik had alle spaken al door de
polijstmachien gehaald en nu heb ik het wiel gespaakt. Ik begin daar
handigheid in te krijgen.
- 19 oktober 1996: Op mijn moeders verjaardag even met mijn zwager de
werkplaats ingedoken om de laatste hand te leggen aan de balhoofdsplaten.
- 20 oktober 1996: Voor het eerst een beetje idee gekregen hoe het eruit
gaat zien. Ik heb de voorvork en voor en achterwiel in elkaar gezet
(provisorisch). Ziet er geweldig uit!!
- 21 oktober 1996: Vooras en achteras getekend.
- 23 oktober 1996: Tekeningen naar Marcel gebracht.
- 2 november 1996: Kolomboor gekocht.
- 4 november 1996: Bij een aluminium zaak in Amsterdam een paar stukken alu
gehaald (voor weinig). 's Avonds de kolomboor uitgeprobeerd op een stuk. Ook
een gat geboord in de anker plaat van de voorrem voor een 10 mm.
bevestigingsbout.
- 5 november 1996: Een dik uur in 25 mm. alu staan zagen. Ik ben bezig een bevestiging
te maken voor de voorrem.
- 6 november 1996: Assen klaar. Marcel heeft weer een knap (roestvrij)
staaltje werk afgeleverd met de assen. Past precies!
- 7 november 1996: Dat gezaag heeft iets opgeleverd. Nog een gat erin en wat
schroefdraad en de bevestiging is klaar. Ook de oude risers van de voorvork
opgeschuurd en gepolijst. Die kan ik gebruiken voor de voorvork. Dat scheelt
weer zo'n 100 piek!
- 10 november 1996: Naar Motorsale 96 geweest in Houten. Echte Harley beurs
vol glimmend aluminium. Alles schreeuwend duur! Wel veel 'echte' bikers:
staartje/sikje/houthakkersbloes/spijkerbroek. Niks voor mijn low-budgetter.
Wel een aantal ideeen opgedaan voor forward controls en bevestigingen. Ook
een mooi tankje en stuur gezien bij L&L in Hoogwoud. Als we geld hebben
gaan we daar maar eens kijken.
- 14 november 1996: Geen geld, maar wel creatief! De oude risers van de
cross voorvork waren geschuurd en glimmend gepolijst. Gaten geboord in de
kroonplaat en Oene heeft een stuurbevestiging. Ook nog uit een strip ijzer
een bevestiging gemaakt voor de ankerplaat van het achterwiel.
- 15 november 1996: Bij Cees in het hotel een nok gelast om de bevestiging
van de achterrem aan vast te maken. Ook de voorvork een beetje uitgeboord om
de vooras te laten passen. Verder van een stuk 7/8" gasbuis een dragbar
stuurtje gebogen.
- 16 november 1996: Het voorwiel zat niet helemaal in het midden van de
voorvork. Ik heb de poten omgedraaid (links -> rechts en andersom) en een
nok, die nu aan de buitenkant kwam weggeslepen. Ook de hele handel in de
tuin gesleept om van een afstandje naar de 'look' van de motor te kijken.
- 22-23-24 november 1996: Marcel heeft het gat in de voorremverankering
klaar. Ik heb het ding doorgezaagd. Daarna schroefdraad getapt. Van 4mm alu
een schetsplaat gemaakt. Toen het geheel gemonteerd was, bleek het wiel niet
lekker in het midden te zitten. Dus van de steun 4 mm afgeslepen. Verder het
ding een beetje rond geslepen, geschuurd en gepolijst. Nu is ie af. De hele
ankerplaatbevestiging heeft me een maand werk gekost, maar verder geen
gulden. Zodra het een beetje aardig weer is, moet ik in de tuin maar eens
foto's maken. Ik beloof het jullie al langer, maar nu moet het er maar eens
van komen.
|