Motorbouw DR800 Woordenlijst Roadbookhouder1 Roadbookhouder2 Tripmeter Streetracker

1996

  • 23 maart 1996: hardtail frame gekocht bij Brouwer in Nijkerk. Merk onbekend, maar waarschijnlijk een Zodiac Hardtail. Hier valt nog weinig aan te doen.
  • 20 april 1996: Suzuki GS 550 achterwiel gekocht bij Bolman in Den Haag. Uit een berg van duizenden wielen en voorvorken heb ik een redelijk mooi wiel te pakken gekregen. Ik ben nu bezig dit wiel te reviseren en het aluminium te polijsten. De spaken heb ik eruit gehaald en blijken RVS te zijn. Ook deze worden gepolijst.
  • 26 april 1996 : 16" velg gekocht bij Brouwer in Nijkerk. Bij nader inzien paste het 18" wiel niet. Dit andere wiel gaat nu gespaakt worden met de Suzuki remtrommel.
  • 27 april 1996: motorblok gekocht bij Brouwer in Nijkerk. Het is een Yamaha XS 650. Het blok is 80% compleet.
  • In de tussentijd heb ik het motorblok uit elkaar gehaald om te kijken wat de conditie is. Alles ziet er goed uit.
  • 6 mei 1996: Cylinders laten stralen bij een bedrijfje in Leidschendam.
  • 1 juni 1996: Onderdelen gekocht bij Heiden Tuning in Woudenberg. Ik zit nu op zo'n 90% compleet.
  • 7 juni 1996: Motorblok opnieuw geassambleerd. Ik mis nog een ontstekingsvervroeger en koolborstels voor de dynamo.
  • 26 juni 1996: Frame en motorblok naar Star Twins in Loenen (Veluwe) gebracht. Eerste reactie aldaar: Gooi alles maar weg! Logisch, want ze verkopen een eigen frame voor zelfbouw motorfietsen. Dit frame is alleen 5x zo duur. Maar goed, deze zaak maakt blok en frame passend.
  • 10 juli 1996: motor en frame weer opgehaald. Alles zit keurig aan elkaar. Nu kunnen we verder gaan bouwen. In de afgelopen dagen ben ik naarstig op zoek geweest naar spaken voor het achterwiel. Ongeveer 7,5 cm. Helaas kan niemand daar iets mee. De enige die niet verbaasd reageerde was Haan van Haan Wheels, maar die gaat op vakantie en kan pas midden augustus iets doen.
  • Ook erg druk geweest om zaken te vinden die onderdelen verkopen die niet specifiek bedoeld zijn voor een bepaald merk of type. Deze zaken zijn er bijna niet. Bij Star Twins kunnen ze gewoon alles zelf maken, maar je kunt nooit vooraf kijken of het resultaat je bevalt. Ook nog op zoek geweest naar Biker Chrome Shop in Druten. Dit blijkt een soort winkel aan huis te zijn, maar er was niemand thuis. Later nog maar eens proberen.
  • 24 augustus 1996: Op Vehikel 96 voor weinig (heel weinig) een voorvork en een voorspatbord gekocht. De voorvork is Suzuki en waarschijnlijk van een crosser geweest. De voorvork is lang genoeg. Nu ga ik opzoek naar balhoofdlagers en voornaaf. Op een feestje kwam ik iemand tegen die Italiaanse replica racertjes bouwt. Die had ook nog wel wat spullen liggen. Binnenkort maar eens langs.
  • Ben bij de kennis geweest. Blijkt uit hetzelfde haagse computerwereldje te komen als ik. Die man heeft een huis om zijn werkplaats gebouwd. Rijdt op 350 cc Aeramacci (?) Harley Davidsons. Had nog een knap 19" velgje liggen. Dat ligt nu in mijn schuur.
  • 28 augustus 1996: Voorvork gedeeltelijk gedemonteerd en schoongemaakt. Alles ziet er hoopvol uit. Zaterdag maar weer eens naar Bolman.
  • 31 augustus 1996: Bij Bolman na een hoop gezoek de juiste lagers gevonden. Er moeten Triumph Bonneville lagers in het balhoofd. Die passen natuurlijk niet in mijn Suzuki vork. Maar weer een oplossing voor zoeken.
  • 3 september 1996: collega had een kennis die wel voor een paar tientjes balhoofdplaten kan maken. Athans de grove vorm. Krijg ik volgende week. Maar even afwachten wat dat is.
  • 14 september 1996: Ik had al eens gelezen dat Pete Classic Bike Parts in Den Haag ook iets met spaken doet. Daar heb ik mijn oude afgezaagde spaken naar toe gebracht om er nieuwe schroefdraad op te laten 'rollen'.
  • 21 september 1996: De spaken weer opgehaald. Dat scheelt een stuk. Voor een geeltje weet je alles. Meteen het achterwiel gespaakt. Gelukkig had ik nog op een papiertje staan hoe die spaken erin moeten. Met een paar uur was dat voor elkaar.
  • 22 september 1996: Het wiel nog verder uitgelijnd en de uitstekende stukken spaak afgeslepen. Ik begin nu aardig in de spullen te komen. Nog een voornaaf en een tank en alle grote onderdelen heb ik bij elkaar. Het meeste werk zit 'm waarschijnlijk in de afwerking, dus we hebben nog wel even te gaan.
  • 27 september 1996: ik zit al de hele week achter mijn pc een stuurpen te tekenen. Ik had al eens een CAD programma gedownload, dat komt nu goed van pas. Programma heet DeltaCad en werkt in het begin wat vreemd, maar nu kan ik er "alles" mee.
  • 30 september 1996: het wiel is klaar. De laatste hobbels zijn eruit.
    Vorige week heb ik de balhoofdplaten gekregen. Ik heb ze voor verdere bewerking naar Tap Machine bouw gebracht. Deze mannen konden ze voor een paar tientjes op maat maken. Ook de stuurpen kunnen ze draaien. Nu moeten er nog wat kleinere gaten in de platen maken, maar dat doe ik zelf. Volgend weekend ga ik weer wat sloperijen af voor een voornaaf. Dan kan ik de voortrein afmaken.
  • 5 oktober 1996: de balhoofdsplaten zijn klaar. Ik heb sleuven gezaagd, gaten geboord en mijn zwager Cees heeft schroefdraad getapt en nu zijn ze klaar. Nog wat polijsten en monteren maar. Gaten voor een lamp, uitslagbegrenzers en risers komen later als ik die spullen heb.
  • 8 oktober 1996: voor een paar gulden ijzer en moeren gehaald voor de stuurpen. Morgen breng ik die naar Tap om op maat te laten draaien. Misschien kan ik dit weekend de voorvork in elkaar zetten.
  • 12 oktober 1996: bij Bolman een voorwiel gekocht. Omdat mijn voorvork van een paar tientjes geen nokken heeft voor een schijfrem, heb ik een trommelrem gekocht. Het komt van een Suzuki. Ik heb wiel ontspaakt en ga de naaf in de 18" velg spaken die ik als eerste gekocht had. De originele velg is wat smal. Maar eerst polijsten enzo. Binnenkort foto's.
  • 15 oktober 1996: Marcel van Tap heeft de stuurpen gebracht. Nu kan ik de voorvork monteren. Nog wat kleine aanpassinkjes en er tenminste iets klaar.
  • 17/18 oktober 1996: voorwiel gespaakt. Ik had alle spaken al door de polijstmachien gehaald en nu heb ik het wiel gespaakt. Ik begin daar handigheid in te krijgen.
  • 19 oktober 1996: Op mijn moeders verjaardag even met mijn zwager de werkplaats ingedoken om de laatste hand te leggen aan de balhoofdsplaten.
  • 20 oktober 1996: Voor het eerst een beetje idee gekregen hoe het eruit gaat zien. Ik heb de voorvork en voor en achterwiel in elkaar gezet (provisorisch). Ziet er geweldig uit!!
  • 21 oktober 1996: Vooras en achteras getekend.
  • 23 oktober 1996: Tekeningen naar Marcel gebracht.
  • 2 november 1996: Kolomboor gekocht.
  • 4 november 1996: Bij een aluminium zaak in Amsterdam een paar stukken alu gehaald (voor weinig). 's Avonds de kolomboor uitgeprobeerd op een stuk. Ook een gat geboord in de anker plaat van de voorrem voor een 10 mm. bevestigingsbout.
  • 5 november 1996: Een dik uur in 25 mm. alu staan zagen. Ik ben bezig een bevestiging te maken voor de voorrem.
  • 6 november 1996: Assen klaar. Marcel heeft weer een knap (roestvrij) staaltje werk afgeleverd met de assen. Past precies!
  • 7 november 1996: Dat gezaag heeft iets opgeleverd. Nog een gat erin en wat schroefdraad en de bevestiging is klaar. Ook de oude risers van de voorvork opgeschuurd en gepolijst. Die kan ik gebruiken voor de voorvork. Dat scheelt weer zo'n 100 piek!
  • 10 november 1996: Naar Motorsale 96 geweest in Houten. Echte Harley beurs vol glimmend aluminium. Alles schreeuwend duur! Wel veel 'echte' bikers: staartje/sikje/houthakkersbloes/spijkerbroek. Niks voor mijn low-budgetter. Wel een aantal ideeen opgedaan voor forward controls en bevestigingen. Ook een mooi tankje en stuur gezien bij L&L in Hoogwoud. Als we geld hebben gaan we daar maar eens kijken.
  • 14 november 1996: Geen geld, maar wel creatief! De oude risers van de cross voorvork waren geschuurd en glimmend gepolijst. Gaten geboord in de kroonplaat en Oene heeft een stuurbevestiging. Ook nog uit een strip ijzer een bevestiging gemaakt voor de ankerplaat van het achterwiel.
  • 15 november 1996: Bij Cees in het hotel een nok gelast om de bevestiging van de achterrem aan vast te maken. Ook de voorvork een beetje uitgeboord om de vooras te laten passen. Verder van een stuk 7/8" gasbuis een dragbar stuurtje gebogen.
  • 16 november 1996: Het voorwiel zat niet helemaal in het midden van de voorvork. Ik heb de poten omgedraaid (links -> rechts en andersom) en een nok, die nu aan de buitenkant kwam weggeslepen. Ook de hele handel in de tuin gesleept om van een afstandje naar de 'look' van de motor te kijken.
  • 22-23-24 november 1996: Marcel heeft het gat in de voorremverankering klaar. Ik heb het ding doorgezaagd. Daarna schroefdraad getapt. Van 4mm alu een schetsplaat gemaakt. Toen het geheel gemonteerd was, bleek het wiel niet lekker in het midden te zitten. Dus van de steun 4 mm afgeslepen. Verder het ding een beetje rond geslepen, geschuurd en gepolijst. Nu is ie af. De hele ankerplaatbevestiging heeft me een maand werk gekost, maar verder geen gulden. Zodra het een beetje aardig weer is, moet ik in de tuin maar eens foto's maken. Ik beloof het jullie al langer, maar nu moet het er maar eens van komen.