Motorbouw DR800 Woordenlijst Roadbookhouder1 Roadbookhouder2 Tripmeter Streetracker

1997

  • 20 januari 1997: Allemaal de beste wensen. De foto's zijn wel al klaar maar nog niet gescand. Komt dus nog. 't Was heel erg koud in het schuurtje (-15!), dus ligt het project een tijdje stil. Ik ga ook nog op wintersport, maar in februari gaan we weer beginnen.
  • 15 februari 1997: Banden gekocht bij Hans van Wijk in Zoetermeer. Ondanks afkeurende kritieken in nl.motorfiets (Yokodrama's) heb ik ze toch maar gekocht. Achter 16 x 140/90, voor 18 x 100/90, allebei Yokohama. Vooral de prijs was voor mij een reden om ze te kopen. Voor de prijs van niet eens een band bij Struijk in Leiden, heb ik er nu twee!
  • 18 februari 1997: Banden laten monteren bij van Wijk.
  • 22 februari 1997: Bij Bolman in een bak met bussen, een stel opvulbussen gehaald. Heerlijke tent die Bolman. Beginnen met vragende gezichten, maar uiteindelijk word je met een schuifmaat de loods in gestuurd met de mededeling: zoek zelf maar! 's Avonds de bussen op maat gemaakt en de wielen gemonteerd. Er staat ineens een motorfiets!!! Je kan er ineens op rijden (moet je wel duwen). Ik kan nu ook voor het eerste een beetje de lijnen zien van de fiets.
  • 24 februari 1997: het oude spatbord had ik al kaalgeslepen. Met stift heb ik er een andere vorm in getekend. Met zaag en haakse slijper ben ik nu een voorspatbord aan het maken. Ik heb ook al ideeen in mijn hoofd hoe de bevestiging moet komen aan het spatbord. Mijn crossvoorvork heeft nl geen bevestigingen voor een spatbord.
  • 15 maart 1997: Ik ben maar eens bij L & L gaan kijken in Hoogwoud. Deze mannen adverteren altijd in de Bigtwin. Zij bouwen Zweedse stijl Harley's. Lage, kale dingen, met van de vreselijk lange voorvorken en 160(!) spaaks wielen met 15x200 banden! (Voor de niet-insiders,15x200 is de maat) Het was een een beetje kale winkel-werkplaats. Maar ze hadden wel de tank en het zadel wat ik zocht. Ik heb echter alleen maar een achterspatbord gekocht. De rest komt later wel. Ook nog voor een paar gulden bouten, moeren en een stuk verwarmingspijp gekocht. De rest van de dag heb ik besteed aan het monteren van het spatbord en het maken van een spatbordsteun.
  • 16 maart 1997: Spatbord klaar.
  • Inmiddels heb ik van een plaat aluminium (10 mm) een voorvork stabilisator gemaakt. Deze komt tussen de onderste veerpoten. het voorkomt speed-wobble en ik kan er mijn spatbordje aan ophangen. Ik probeer dit ding zelf te maken, dus zonder frezen, maar met eerlijk (decoupeer)zaag, en vijlwerk
  • 23 maart 1997: Voorvorkstabilo/spatbordophouder klaar. Nog even de laatste hand gelegd met vijl en schuurpapaier en daarna gepolijst. Dit is klaar. Spatbordje zit er goed tussen. Eigenlijk moet deze nog echt kaal gemaakt worden. De binnenkant heb ik nog helemaal niet en de buitenkant heb ik bijna kaal geslepen. We zijn één jaar bezig!
  • Ondertussen begin ik te twijfelen aan de naloop van de voorvork. Dit is ongeveer 15 cm en dat moet eigenlijk is minder. Het probleem (mijn stuur valt ahw om) is eigenlijk alleen maar op te lossen met andere balhoofdsplaten. Hier moet een bepaalde hoek (6 graden) in zitten om de as wat verder naar voren te krijgen, dichter bij de balhoofdslijn. Ik ben al aan het tekenen geslagen, maar je weet natuurlijk niet of dit de oplossing is. Misschien eens wat voor de nieuwsgroep.
  • 26 maart 1997: De eerste voorbereidingen gedaan voor de forward controls. Van een strip uit de oud ijzerbak een pedaal gebogen. Van wat aluminium uit diezelfde bak twee schetsplaten gezaagd. Van pijp een subframepje gezaagd. Bij Kokkeling een meter 25 mm aluminium gekocht.
  • 31 maart 1997: Het hele paasweekend in de schuur gezeten om de forward controls, pedalen en steunen te maken. Van een kennis heb ik een minidraaibankje kunnen lenen. Daar heb ik de voetsteunen en het rem- en schakel pedaal mee gedraaid. Van een strip ijzer de rest van het pedaal. Zo ongeveer.
  • Hier staan nog wat recente foto's. Gemaakt door Peter met zijn Digitale Canon.
  • 6 april 1997: het draaiwerk voor de forward controls is klaar. Op zich lijkt het niet veel werk, maar voor het draaibankje was het een geweldige klus. Het ding kon niet meer dan 0,05 mm tegelijk afdraaien. Als je dan één mm moet doen, moet je 20 slagen maken. Ik heb in de voetsteunen en de pedalen een profiel gedraaid: om de cm een gleuf van een mm diep en een cm breed. Daarna geschuurd en gepolijst. Het ziet er profi uit. De forward controls zijn gemonteerd klaar op het laswerk na. Dit ga ik woensdag doen bij Cees in het hotel. Later kan hij bij mij in de schuur het subframepje vastlassen aan het frame.
  • 7 april 1997: Bij Miko in Rotterdam staal gekocht voor de stangen naar het schakelpedaal en de achterrem. Ik zit meteen na te denken over het maken van een stel risers. Het stuur van gasbuis is leuk om in de schuur te gebruiken, maar niet hard genoeg voor op de weg. Een echt stuur is echter 25 mm dik en in mijn risers past een stuur van 22 mm. Dat wordt weer zelf maken dus.....
  • 9 april 1997: Vanmiddag bij Cees in het hotel de pedalen aan de bussen gelast.
  • Wat die balhoofdshoek betreft. Enkele artikelen hebben me weer aan het twijfelen gebracht. In de specs van een echte yamaha xs650 las ik dat deze een naloop heeft van 115 mm. De nieuwe Suzuki Marauder (?) heeft zelfs een naloop van 145 mm. Dit is ongeveer hetzelfde als de mijne. Ik weet het niet meer en wacht gewoon het rijgedrag af als mijn motor klaar is.
  • 15 april 1997: Ik ben hard bezig om de stangen en de constructie te maken voor de achterrem en de versnelling. Dat betekent draad snijden, blokjes maken, stangen buigen etc.
  • 17 april 1997: Cees heeft de forward controls gelast. Nu kunnen mijn voeten tenminste ergens op staan. Voor de bediening van de achterrem had ik een busje gemaakt. Dit zit zo'n beetje in het midden op de onderste framebuis. Hier scharniert een hefboompje op. Met de eerste stang wordt geduwd en via het hefboompje wordt er aan de remstang getrokken: zo dus.
  • 18 april 1997: duwstang ipv 8 mm 12 mm gemaakt. Werkt goed, alleen remt voor geen meter. Ik denk dat het hefboompje de kracht niet goed kan doorgeven. Dus busje afgezaagd en hefboompje omgedraaid, ander steuntje gemaakt en allemaal midden in de nacht. (Ik kreeg om 22:30 de brainwave). Cees komt het volgende week zondag vastlassen.
  • 19 april 1997: Bij Heiden Tuning een schakelpedaaltje gehaald. Mijn dochter ging mee. Ze heeft al de goede spirit: Papa wat ruikt het hier lekker! (Olie en benzine!!) In de middag de schakel constructie gemaakt.
  • 21 april 1997: ik ben begonnen met het polijsten van het linker carter deksel. Ik zag bij Heiden Tuning een waanzinnig fraaie cafe racer in opbouw met een XS650 blok. Het carter leek wel verchroomd! Is dat chroom? Nee, gepolijst! Shit, dat moet ik dus nu ook.......
  • 26 april 1997: Lastrafo gekocht. Ik moet mezelf nu toch eens leren lassen en heb dus een (goedkope) lastrafo gekocht. Geen CO2 ding maar een gewone.
  • 28 april 1997: Bij Kokkeling lasbochten en pijp gekocht om een uitlaat te lassen. Ik wil een uitlaat die niet onder het blok doorgaat, maar boven het carter blijft. Ik moet dan een scherpe bocht maken vanaf de uitlaatpoort. Met twee verzaagde lasbochten en een stukje pijp gaat dat precies.
  • 5 mei 1997: 3 avonden bezig geweest met één uitlaatbocht. Nog een hele klus om dat goed aan elkaar te lassen. Het geheel zit er nu op. Ik moet nog wel een flens maken, maar dat zien we wel later. De tweede uitlaatbocht wil ik misschien aan dezelfde kant, maar dat weet ik nog niet. Het mooiste is natuurlijk één of twee lange pijpen naar achteren, een soort dragpipes. Dat geeft natuurlijk een pokkeherrie, maar ik heb al in de Zodiac catalogus dempers gezien die in de uitlaatpijp kunnen. Ze kosten 14 piek per stuk, dus dat zijn de kosten niet.
  • 7 mei 1997: Nog meer bochten en pijp gekocht en de dempertjes besteld bij van Wijk.
  • 11 mei 1997: Het heeft avonden en dagen (Hemelvaart + vrijdag) gekost, maar de uitlaatpijpen zijn klaar. Het bleek niet mogelijk te zijn om aan iedere kant een pijp te maken, want het linker carter is lager dan het rechter. Daardoor konden de uitlaten niet op dezelfde hoogte komen. Nu heb ik twee pijpen aan één kant gemaakt. Dat gaf een heel gepuzzel om de rechteruitlaat linksom en door de bocht van de linker te krijgen. Maar met elf (!) losse stukken is het me wel gelukt. Van een stripje aluminium nog even een steuntje gemaakt en klaar. Alleen de flensen nog, maar hiervoor moet ik een originele uitlaat eens bekijken. Misschien kan ik een stuk van een oude bocht afzagen en die in mijn uitlaat lassen.
  • 21 mei 1997: Ik heb de bevestiging van de uitlaten op de cylinder af. Gewoon van 50 mm pijp een stukje afgezaagd, opengezaagd en uitgebogen en dat op de pijp gelast. Daarna een flens gemaakt en met twee m10 bouten vastgezet. De originele tapendjes heb ik eruit gedraaid, die waren rot.
  • 24 mei 1997: Bij L & L in Hoogwoud een tank en zadel gekocht. Tank meteen gemonteerd. Dat was niet zo moeilijk: drie gaatjes in de bovenste framebuis, 8 mm tappen en met inbusjes en een rubber ring vastzetten. Voor de veren van het zadel heb ik twee m8 boutjes vastgelast op het frame. Ik moet nu nog een busje vastlassen voor het voorste punt. Wel lastig is dat dit Amerikaanse zadel ook Amerikaanse draadendjes heeft. Ik moet nu twee m8 achtige moertjes zien te vinden met inche draad. Maar eens kijken bij Haagfast. Om er voor te zorgen dat het stuur of de kroonplaat van de voorvork niet tegen de tank aankomt, heb ik afstandshouders gemaakt. Twee gaatjes in de onderste balhoofdsplaat en twee stukjes 12 mm aluminium rond. schroefdraad erin, vastzetten, klaar. Helaas iets te snel. Mijn stuur heeft nu nauwelijks nog uitslag. Gaatjes iets verder naar buiten boren. Doen we volgende keer.
  • 25 mei 1997: Zadel verder gemonteerd. Stukje staf van 13 mm, gat erin van 8 mm en daarna vastgelast op het frame. Boutje, moertje, veren vastzetten en klaar!
  • 5 juni 1997: De afstandhouders opnieuw gemaakt. Nu heeft het stuur voldoende uitslag zonder mijn tank te raken.
  • Ondertussen ben ik op zoek gegaan naar risers en een stuur. Althans een winkel waar ze dat verkopen. Nou, helaas pindakaas. Niet bij van Wijk, niet bij Safe in Zoetermeer of Rotterdam. Frans de Weerdt was dicht. Het zal dan toch echt weer Sjaak van L&L worden. Die had die dingen gewoon op de plank liggen. Trouwens ook nog steeds niks van mijn binnendempers gehoord.
  • 7 juni 1997: Vandaag weer flink geld uitgegeven. Wat zijn die motoronderdelen toch duur! Gekocht bij Jerry vd Heiden: carburateurs, filters (K&N), bobines, spanningsregelaar en een veiligheidsrelay. Bij elkaar net geen zeshonderd gulden. Nu moet ik nog een ontstekingsvervroeger, koolborstels voor de dynamo en een gelijkrichter hebben. Maar goed. De carburateurs en filters zitten erop. Ik ben nu een idee aan het bedenken voor een kastje onder het zadel waar de electronica een plaatsje kan krijgen.
  • 8 juni 1997: Met karton een malletje gemaakt voor het electronica kastje.
  • Het is wat stil de laatste tijd, maar ik heb mijn budget voor deze maand aan spullen kopen ruimschoots overschreden. Vandaar de rust. Ik ben nog wel bezig geweest om de achterrem constructie te verbeteren. Met een pennetje een een veertje enzo. Ook wil ik een andere verbinding maken tussen de bewegende delen. Een kennis die eens kwam kijken wist van het bestaan van een soort kogelgewrichtjes om stangen aan elkaar te construeren. Het vakantie seizoen staat ook voor de deur, ik moet ook nog wat aan mijn caravan knutselen, dus daar gaat de tijd aan op deze maand. Die binnendempers zijn nooit aangekomen. Ik heb mijn geld weer teruggekregen. Misschien moet ik ze zelf maar maken.
  • Ergens in juni 1997: Die kogelgewrichtjes gekocht bij de Boutencentrale. Werkt perfect.
  • In een dolle bui ontslag genomen en per 1 augustus bij Siemens Nixdorf gaan werken.
  • 5 september 1997: Metaal (2mm plaat) voor electrobox gekocht.
  • 6 september 1997: Van de mal de tekening op de plaat overgebracht. Met decoupeerzaag uitgezaagd. Tot hier ging het gemakkelijk. Nu begin een soort origami met 2 mm plaat: het moet als een doosje zonder deksel of bodem gevouwen worden. Dat gaat dus zeer moeizaam! Ik heb het op het laatst tussen de palen van het tuinhek enigszins kunnen buigen. De rest in de bankschroef en met de hamer kloppen.
  • 13 september 1997: De hele week bezig geweest om die kast een beetje in de vorm te krijgen. Toen het zover was bleek de voorkant te breed. De luchtfilters paste niet meer. Dus opengeslepen en een stuk er tussen uit gezaagd. Toen weer vastgelast en bijgeklopt. Bodem gezaagd en erin gelast.
  • 20 september 1997: Strippen aan het frame, onder het zadel, gelast. Hierop het kastje op gebout. (=met boutjes). Deksel gemaakt van alu tranenplaat. Ook vastgezet.
  • Toen werd het stil. Het is nu november en ik heb eigenlijk niets meer gedaan. Alleen soms wat kennissen de vorderingen laten zien. Vakantie, belasting, Disneyland, wintersport, nieuw modem eisen hun tol van mijn motorbudget. Ik moet een aantal noodzakelijke aankopen doen om de zaak rijdend te krijgen. (accu, ketting, tandwielen, nog wat elektrisch spul, stuur, handles, risers), gewoon maar afwachten. Ik hoop toch wel ergens in de zomer (?) te kunnen rijden.
  • 2 december 1997: We gaan weer beginnen! Ik ben bij Roukema geweest om daar een stuur, gashandle, handvatten, gaskabel met splitter en dempers te kopen. Dat hadden ze gewoon op de plank liggen. Ze hadden alleen geen hendels voor rem en koppeling. Ook bij Lando Beugelsdijk in Noorwijkerhout geweest. Daar moest ik eerst de maat van de kabels hebben, dan kon hij de hendels bestellen. Misschien was ik iets te netjes gekleed (ik jasje dasje, zij baardo's en leren jekken) om serieus geholpen te worden. Vanavond maar eens kijken of ik die dempers in de pijpen krijg. Ik had al gezien dat ze 1 mm te dik waren. Ook proberen de bestaande risers uit te vijlen voor het dikkere stuur. (1" i.p.v. 7/8"). Er begint weer schot in de zaak te komen. Ergens in januari wil ik de zaak aan het lopen hebben.
  • 3 december 1997: Door de dempers iets in te zagen en daarna een beetje bij te tikken, heb ik ze in de uitlaten kunnen krijgen. Ik weet natuurlijk niet of ze wel dempen, maar ja. Ook heb ik een hittebeschermer voor de uitlaat gemaakt, zodat je je been niet brandt. Verder het stuur en de gashandle en handvatten gemonteerd. Het stuur provisorisch.
  • 4 december 1997: Mezelf alvast een Sinterklaascadeautje gegeven in de vorm van een paar risers. Hadden ze bij van Wijk. Mooie dingen, ongeveer 10 cm hoog. Natuurlijk meteen gemonteerd. Het staat wel even anders, maar het ziet er goed uit.
  • 6 december 1997: Sint had gisteravond ook nog wat motorgeld in de zak zitten. Daar heb ik vandaag bij HCS twee handles voor gekocht voor gas en rem. Ook nog een kabel en wat aanverwante zooi gehaald. Hiermee kunnen we voorrem en gas in elkaar knutselen. Al die kabelaansluitingen en kabellengtes passen natuurlijk niet op en aan elkaar, dus dat wordt weer improviseren. Door de regen (er moeten eerst een aantal fietsen naar buiten voordat ik kan sleutelen) heb ik dat nog niet gedaan. Komt in de loop van volgende week. Wel over wat fietsen heen met twee slangenklemmen de uitlaatbeschermer gemonteerd. Ik weet nog niet of het helemaal mooi vind staan, misschien moet ik ze van iets dunner materiaal eens over maken.
  • 7 december 1997: We kunnen gasgeven en bijna remmen. Dat gasgeven was gauw gepiept. Ik hoefde van de kabel twee overbodige stukjes af te knippen en daarna op de carburateurs te bevestigen, een beetje vet en klaar. Voor de voorrem miste ik nog een aandraaidingetje bij de remschoen. Moet ik van de week maar even halen. Kunnen we ook remmen met de voorrem!
  • 12 december 1997: Voorrem klaar.