| |
1997
- 20 januari 1997: Allemaal de beste wensen. De foto's
zijn wel al klaar maar nog niet gescand. Komt dus nog. 't Was heel erg koud
in het schuurtje (-15!), dus ligt het project een tijdje stil. Ik ga ook nog
op wintersport, maar in februari gaan we weer beginnen.
- 15 februari 1997: Banden gekocht bij Hans van Wijk in Zoetermeer. Ondanks
afkeurende kritieken in nl.motorfiets (Yokodrama's) heb ik ze toch maar
gekocht. Achter 16 x 140/90, voor 18 x 100/90, allebei Yokohama. Vooral de
prijs was voor mij een reden om ze te kopen. Voor de prijs van niet eens een
band bij Struijk in Leiden, heb ik er nu twee!
- 18 februari 1997: Banden laten monteren bij van Wijk.
- 22 februari 1997: Bij Bolman in een bak met bussen, een stel opvulbussen
gehaald. Heerlijke tent die Bolman. Beginnen met vragende gezichten, maar
uiteindelijk word je met een schuifmaat de loods in gestuurd met de
mededeling: zoek zelf maar! 's Avonds de bussen op maat gemaakt en de wielen
gemonteerd. Er staat ineens een motorfiets!!! Je kan er ineens op rijden
(moet je wel duwen). Ik kan nu ook voor het eerste een beetje de lijnen zien
van de fiets.
- 24 februari 1997: het oude spatbord had ik al kaalgeslepen. Met stift heb
ik er een andere vorm in getekend. Met zaag en haakse slijper ben ik nu een
voorspatbord aan het maken. Ik heb ook al ideeen in mijn hoofd hoe de
bevestiging moet komen aan het spatbord. Mijn crossvoorvork heeft nl geen
bevestigingen voor een spatbord.
- 15 maart 1997: Ik ben maar eens bij L & L gaan kijken in Hoogwoud.
Deze mannen adverteren altijd in de Bigtwin. Zij bouwen Zweedse stijl
Harley's. Lage, kale dingen, met van de vreselijk lange voorvorken en 160(!)
spaaks wielen met 15x200 banden! (Voor de niet-insiders,15x200 is de maat)
Het was een een beetje kale winkel-werkplaats. Maar ze hadden wel de tank en
het zadel wat ik zocht. Ik heb echter alleen maar een achterspatbord
gekocht. De rest komt later wel. Ook nog voor een paar gulden bouten, moeren
en een stuk verwarmingspijp gekocht. De rest van de dag heb ik besteed aan
het monteren van het spatbord en het maken van een spatbordsteun.
- 16 maart 1997: Spatbord klaar.
- Inmiddels heb ik van een plaat aluminium (10 mm) een voorvork stabilisator
gemaakt. Deze komt tussen de onderste veerpoten. het voorkomt speed-wobble
en ik kan er mijn spatbordje aan ophangen. Ik probeer dit ding zelf te
maken, dus zonder frezen, maar met eerlijk (decoupeer)zaag, en vijlwerk
- 23 maart 1997: Voorvorkstabilo/spatbordophouder klaar. Nog even de laatste
hand gelegd met vijl en schuurpapaier en daarna gepolijst. Dit is klaar.
Spatbordje zit er goed tussen. Eigenlijk moet deze nog echt kaal gemaakt
worden. De binnenkant heb ik nog helemaal niet en de buitenkant heb ik bijna
kaal geslepen. We zijn één jaar bezig!
- Ondertussen begin ik te twijfelen aan de naloop van de voorvork. Dit is
ongeveer 15 cm en dat moet eigenlijk is minder. Het probleem (mijn stuur
valt ahw om) is eigenlijk alleen maar op te lossen met andere
balhoofdsplaten. Hier moet een bepaalde hoek (6 graden) in zitten om de as
wat verder naar voren te krijgen, dichter bij de balhoofdslijn. Ik ben al
aan het tekenen geslagen, maar je weet natuurlijk niet of dit de oplossing
is. Misschien eens wat voor de nieuwsgroep.
- 26 maart 1997: De eerste voorbereidingen gedaan voor de forward controls.
Van een strip uit de oud ijzerbak een pedaal gebogen. Van wat aluminium uit
diezelfde bak twee schetsplaten gezaagd. Van pijp een subframepje gezaagd.
Bij Kokkeling een meter 25 mm aluminium gekocht.
- 31 maart 1997: Het hele paasweekend in de schuur gezeten om de forward
controls, pedalen en steunen te maken. Van een kennis heb ik een
minidraaibankje kunnen lenen. Daar heb ik de voetsteunen en het rem- en
schakel pedaal mee gedraaid. Van een strip ijzer de rest van het pedaal. Zo
ongeveer.
- Hier staan nog wat recente
foto's. Gemaakt door Peter met zijn Digitale Canon.
- 6 april 1997: het draaiwerk voor de forward controls is klaar. Op zich
lijkt het niet veel werk, maar voor het draaibankje was het een geweldige
klus. Het ding kon niet meer dan 0,05 mm tegelijk afdraaien. Als je dan één
mm moet doen, moet je 20 slagen maken. Ik heb in de voetsteunen en de
pedalen een profiel gedraaid: om de cm een gleuf van een mm diep en een cm
breed. Daarna geschuurd en gepolijst. Het ziet er profi uit. De forward
controls zijn gemonteerd klaar op het laswerk na. Dit ga ik woensdag doen
bij Cees in het hotel. Later kan hij bij mij in de schuur het subframepje
vastlassen aan het frame.
- 7 april 1997: Bij Miko in Rotterdam staal gekocht voor de stangen naar het
schakelpedaal en de achterrem. Ik zit meteen na te denken over het maken van
een stel risers. Het stuur van gasbuis is leuk om in de schuur te gebruiken,
maar niet hard genoeg voor op de weg. Een echt stuur is echter 25 mm dik en
in mijn risers past een stuur van 22 mm. Dat wordt weer zelf maken dus.....
- 9 april 1997: Vanmiddag bij Cees in het hotel de pedalen aan de bussen
gelast.
- Wat die balhoofdshoek betreft. Enkele artikelen hebben me weer aan het
twijfelen gebracht. In de specs van een echte yamaha xs650 las ik dat deze
een naloop heeft van 115 mm. De nieuwe Suzuki Marauder (?) heeft zelfs een
naloop van 145 mm. Dit is ongeveer hetzelfde als de mijne. Ik weet het niet
meer en wacht gewoon het rijgedrag af als mijn motor klaar is.
- 15 april 1997: Ik ben hard bezig om de stangen en de constructie te maken
voor de achterrem en de versnelling. Dat betekent draad snijden, blokjes
maken, stangen buigen etc.
- 17 april 1997: Cees heeft de forward controls gelast. Nu kunnen mijn
voeten tenminste ergens op staan. Voor de bediening van de achterrem had ik
een busje gemaakt. Dit zit zo'n beetje in het midden op de onderste
framebuis. Hier scharniert een hefboompje op. Met de eerste stang wordt
geduwd en via het hefboompje wordt er aan de remstang getrokken: zo
dus.
- 18 april 1997: duwstang ipv 8 mm 12 mm gemaakt. Werkt goed, alleen remt
voor geen meter. Ik denk dat het hefboompje de kracht niet goed kan
doorgeven. Dus busje afgezaagd en hefboompje omgedraaid, ander steuntje
gemaakt en allemaal midden in de nacht. (Ik kreeg om 22:30 de brainwave).
Cees komt het volgende week zondag vastlassen.
- 19 april 1997: Bij Heiden Tuning een schakelpedaaltje gehaald. Mijn
dochter ging mee. Ze heeft al de goede spirit: Papa wat ruikt het hier
lekker! (Olie en benzine!!) In de middag de schakel constructie gemaakt.
- 21 april 1997: ik ben begonnen met het polijsten van het linker carter
deksel. Ik zag bij Heiden Tuning een waanzinnig fraaie cafe racer in opbouw
met een XS650 blok. Het carter leek wel verchroomd! Is dat chroom? Nee,
gepolijst! Shit, dat moet ik dus nu ook.......
- 26 april 1997: Lastrafo gekocht. Ik moet mezelf nu toch eens leren lassen
en heb dus een (goedkope) lastrafo gekocht. Geen CO2 ding maar een gewone.
- 28 april 1997: Bij Kokkeling lasbochten en pijp gekocht om een uitlaat te
lassen. Ik wil een uitlaat die niet onder het blok doorgaat, maar boven het
carter blijft. Ik moet dan een scherpe bocht maken vanaf de uitlaatpoort.
Met twee verzaagde lasbochten en een stukje pijp gaat dat precies.
- 5 mei 1997: 3 avonden bezig geweest met één uitlaatbocht. Nog een hele
klus om dat goed aan elkaar te lassen. Het geheel zit er nu op. Ik moet nog
wel een flens maken, maar dat zien we wel later. De tweede uitlaatbocht wil
ik misschien aan dezelfde kant, maar dat weet ik nog niet. Het mooiste is
natuurlijk één of twee lange pijpen naar achteren, een soort dragpipes.
Dat geeft natuurlijk een pokkeherrie, maar ik heb al in de Zodiac catalogus
dempers gezien die in de uitlaatpijp kunnen. Ze kosten 14 piek per stuk, dus
dat zijn de kosten niet.
- 7 mei 1997: Nog meer bochten en pijp gekocht en de dempertjes besteld bij
van Wijk.
- 11 mei 1997: Het heeft avonden en dagen (Hemelvaart + vrijdag) gekost,
maar de uitlaatpijpen zijn klaar. Het bleek niet mogelijk te zijn om aan
iedere kant een pijp te maken, want het linker carter is lager dan het
rechter. Daardoor konden de uitlaten niet op dezelfde hoogte komen. Nu heb
ik twee pijpen aan één kant gemaakt. Dat gaf een heel gepuzzel om de
rechteruitlaat linksom en door de bocht van de linker te krijgen. Maar met
elf (!) losse stukken is het me wel gelukt. Van een stripje aluminium
nog even een steuntje gemaakt en klaar. Alleen de flensen nog, maar hiervoor
moet ik een originele uitlaat eens bekijken. Misschien kan ik een stuk van
een oude bocht afzagen en die in mijn uitlaat lassen.
- 21 mei 1997: Ik heb de bevestiging van de uitlaten op de cylinder af.
Gewoon van 50 mm pijp een stukje afgezaagd, opengezaagd en uitgebogen en dat
op de pijp gelast. Daarna een flens gemaakt en met twee m10 bouten
vastgezet. De originele tapendjes heb ik eruit gedraaid, die waren rot.
- 24 mei 1997: Bij L & L in Hoogwoud een tank en zadel gekocht. Tank
meteen gemonteerd. Dat was niet zo moeilijk: drie gaatjes in de bovenste
framebuis, 8 mm tappen en met inbusjes en een rubber ring vastzetten. Voor
de veren van het zadel heb ik twee m8 boutjes vastgelast op het frame. Ik
moet nu nog een busje vastlassen voor het voorste punt. Wel lastig is dat
dit Amerikaanse zadel ook Amerikaanse draadendjes heeft. Ik moet nu twee m8
achtige moertjes zien te vinden met inche draad. Maar eens kijken bij
Haagfast. Om er voor te zorgen dat het stuur of de kroonplaat van de
voorvork niet tegen de tank aankomt, heb ik afstandshouders gemaakt. Twee
gaatjes in de onderste balhoofdsplaat en twee stukjes 12 mm aluminium rond.
schroefdraad erin, vastzetten, klaar. Helaas iets te snel. Mijn stuur heeft
nu nauwelijks nog uitslag. Gaatjes iets verder naar buiten boren. Doen we
volgende keer.
- 25 mei 1997: Zadel verder gemonteerd. Stukje staf van 13 mm, gat erin van
8 mm en daarna vastgelast op het frame. Boutje, moertje, veren vastzetten en
klaar!
- 5 juni 1997: De afstandhouders opnieuw gemaakt. Nu heeft het stuur
voldoende uitslag zonder mijn tank te raken.
- Ondertussen ben ik op zoek gegaan naar risers en een stuur. Althans een
winkel waar ze dat verkopen. Nou, helaas pindakaas. Niet bij van Wijk, niet
bij Safe in Zoetermeer of Rotterdam. Frans de Weerdt was dicht. Het zal dan
toch echt weer Sjaak van L&L worden. Die had die dingen gewoon op de
plank liggen. Trouwens ook nog steeds niks van mijn binnendempers gehoord.
- 7 juni 1997: Vandaag weer flink geld uitgegeven. Wat zijn die
motoronderdelen toch duur! Gekocht bij Jerry vd Heiden: carburateurs,
filters (K&N), bobines, spanningsregelaar en een veiligheidsrelay. Bij
elkaar net geen zeshonderd gulden. Nu moet ik nog een ontstekingsvervroeger,
koolborstels voor de dynamo en een gelijkrichter hebben. Maar goed. De
carburateurs en filters zitten erop. Ik ben nu een idee aan het bedenken
voor een kastje onder het zadel waar de electronica een plaatsje kan
krijgen.
- 8 juni 1997: Met karton een malletje gemaakt voor het electronica kastje.
- Het is wat stil de laatste tijd, maar ik heb mijn budget voor deze maand
aan spullen kopen ruimschoots overschreden. Vandaar de rust. Ik ben nog wel
bezig geweest om de achterrem constructie te verbeteren. Met een pennetje
een een veertje enzo. Ook wil ik een andere verbinding maken tussen de
bewegende delen. Een kennis die eens kwam kijken wist van het bestaan van
een soort kogelgewrichtjes om stangen aan elkaar te construeren. Het
vakantie seizoen staat ook voor de deur, ik moet ook nog wat aan mijn
caravan knutselen, dus daar gaat de tijd aan op deze maand. Die
binnendempers zijn nooit aangekomen. Ik heb mijn geld weer teruggekregen.
Misschien moet ik ze zelf maar maken.
- Ergens in juni 1997: Die kogelgewrichtjes gekocht bij de Boutencentrale.
Werkt perfect.
- In een dolle bui ontslag genomen en per 1 augustus bij Siemens Nixdorf
gaan werken.
- 5 september 1997: Metaal (2mm plaat) voor electrobox gekocht.
- 6 september 1997: Van de mal de tekening op de plaat overgebracht. Met
decoupeerzaag uitgezaagd. Tot hier ging het gemakkelijk. Nu begin een soort
origami met 2 mm plaat: het moet als een doosje zonder deksel of bodem
gevouwen worden. Dat gaat dus zeer moeizaam! Ik heb het op het laatst tussen
de palen van het tuinhek enigszins kunnen buigen. De rest in de bankschroef
en met de hamer kloppen.
- 13 september 1997: De hele week bezig geweest om die kast een beetje in de
vorm te krijgen. Toen het zover was bleek de voorkant te breed. De
luchtfilters paste niet meer. Dus opengeslepen en een stuk er tussen uit
gezaagd. Toen weer vastgelast en bijgeklopt. Bodem gezaagd en erin gelast.
- 20 september 1997: Strippen aan het frame, onder het zadel, gelast. Hierop
het kastje op gebout. (=met boutjes). Deksel gemaakt van alu tranenplaat.
Ook vastgezet.
- Toen werd het stil. Het is nu november en ik heb eigenlijk niets meer
gedaan. Alleen soms wat kennissen de vorderingen laten zien. Vakantie,
belasting, Disneyland, wintersport, nieuw modem eisen hun tol van mijn
motorbudget. Ik moet een aantal noodzakelijke aankopen doen om de zaak
rijdend te krijgen. (accu, ketting, tandwielen, nog wat elektrisch spul,
stuur, handles, risers), gewoon maar afwachten. Ik hoop toch wel ergens in
de zomer (?) te kunnen rijden.
- 2 december 1997: We gaan weer beginnen! Ik ben bij Roukema geweest om daar
een stuur, gashandle, handvatten, gaskabel met splitter en dempers te kopen.
Dat hadden ze gewoon op de plank liggen. Ze hadden alleen geen hendels voor
rem en koppeling. Ook bij Lando Beugelsdijk in Noorwijkerhout geweest. Daar
moest ik eerst de maat van de kabels hebben, dan kon hij de hendels
bestellen. Misschien was ik iets te netjes gekleed (ik jasje dasje, zij
baardo's en leren jekken) om serieus geholpen te worden. Vanavond maar eens
kijken of ik die dempers in de pijpen krijg. Ik had al gezien dat ze 1 mm te
dik waren. Ook proberen de bestaande risers uit te vijlen voor het dikkere
stuur. (1" i.p.v. 7/8"). Er begint weer schot in de zaak te komen.
Ergens in januari wil ik de zaak aan het lopen hebben.
- 3 december 1997: Door de dempers iets in te zagen en daarna een beetje bij
te tikken, heb ik ze in de uitlaten kunnen krijgen. Ik weet natuurlijk niet
of ze wel dempen, maar ja. Ook heb ik een hittebeschermer voor de uitlaat
gemaakt, zodat je je been niet brandt. Verder het stuur en de gashandle en
handvatten gemonteerd. Het stuur provisorisch.
- 4 december 1997: Mezelf alvast een Sinterklaascadeautje gegeven in de vorm
van een paar risers. Hadden ze bij van Wijk. Mooie dingen, ongeveer 10 cm
hoog. Natuurlijk meteen gemonteerd. Het staat wel even anders, maar het ziet
er goed uit.
- 6 december 1997: Sint had gisteravond ook nog wat motorgeld in de zak
zitten. Daar heb ik vandaag bij HCS twee handles voor gekocht voor gas en
rem. Ook nog een kabel en wat aanverwante zooi gehaald. Hiermee kunnen we
voorrem en gas in elkaar knutselen. Al die kabelaansluitingen en
kabellengtes passen natuurlijk niet op en aan elkaar, dus dat wordt weer
improviseren. Door de regen (er moeten eerst een aantal fietsen naar buiten
voordat ik kan sleutelen) heb ik dat nog niet gedaan. Komt in de loop van
volgende week. Wel over wat fietsen heen met twee slangenklemmen de
uitlaatbeschermer gemonteerd. Ik weet nog niet of het helemaal mooi vind
staan, misschien moet ik ze van iets dunner materiaal eens over maken.
- 7 december 1997: We kunnen gasgeven en bijna remmen. Dat gasgeven was gauw
gepiept. Ik hoefde van de kabel twee overbodige stukjes af te knippen en
daarna op de carburateurs te bevestigen, een beetje vet en klaar. Voor de
voorrem miste ik nog een aandraaidingetje bij de remschoen. Moet ik van de
week maar even halen. Kunnen we ook remmen met de voorrem!
- 12 december 1997: Voorrem klaar.
|