Motorbouw DR800 Woordenlijst Roadbookhouder1 Roadbookhouder2 Tripmeter Streetracker

1998

  • 7 januari 1998: Achtertandwiel en kettingspanners gekocht en 's avonds gemonteerd.
  • 14 februari 1998: 16 graden!! Hele dag buiten geweest. Weer wat aan de achterrem veranderd. Nu weer met een of ander steuntje. Het lijkt nu goed te werken. Tevens bobines, spanningregelaar, condensators en een realais met ouderwets zaag-, vijl- en boorwerk in de electrokast gemonteerd.
  • 21 maart 1998: Bij Conrad in Rotterdam wat schakelwerk gehaald: contactslot, lichtschakelaars, startschakelaar.
  • 23 maart 1998: Strakkere veer in de achterrem gemonteerd. Het lijkt nu echt te gaan werken zoals ik wil! Overigens zijn we vandaag precies twee jaar bezig!
  • 28 maart 1998: Begonnen met de bedrading te maken. Dit vind ik nog steeds de moeilijkste klus. Maar ja, gewoon maar beginnen en het electrische schema volgen en hopen dat het lukt.
  • 31 maart 1998: Nog even bij Jerry vd Heijden geweest voor een koppelingskabel. Ook nog geïnformeerd naar een originele gelijkrichter. Moest 280 gulden kosten! Ik gebruik mijn eigen diodes wel, kostte nog geen twee tientjes. Wel heb ik hier besloten om de bedrading door vd Heiden te laten doen. Grofweg schatten ze de kosten op zo'n 200 gulden. Ze hadden daar een paar kwijldingen staan! Meteen een beter idee gekregen voor de forward controls. Ik heb die dag ook nog bij Kokkeling aluminium gehaald voor nieuwe schetsplaten. 20 mm dik ipv 8.
  • 1-2-3 april 1998: Het is weer zagen en boren in het schuurtje en de nieuwe schetsplaten voor de forward controls zijn af. Het geheel is veel steviger geworden. Ik begin eindelijk een goed gevoel te krijgen over deze dingen.
  • 10 april 1998: Met kunst en vliegwerk de koppelingskabel gemonteerd. Ik mis nog een kogeltje in de koppeling. Overigens ergens in de week mijn uitlaat gebroken op een lasnaad: opnieuw lassen dus. Ook de koppeling nagekeken en opnieuw gemonteerd.
  • 14 april 1998: Dat kogeltje was geen probleem, bij Jerry vd Heijden hadden dat nog wel in een bakje liggen.
  • Medio april 1998: Ik heb het niet zo goed meer bijgehouden, maar alle hendels werken nu. Nog niet echt naar tevredenheid, maar het werkt.
  • 25 april 1998: Achterlicht gekocht bij Roukama in Knollendam.
  • Half mei 1998: Het is vreselijk mooi weer: 30 graden of zo. In deze periode heb ik een accubak gelast. Dat lassen is moeilijk, maar wel heel leuk. Gewoon voor de gein heb ik het wat moeilijker gemaakt door een uitsparing in de accubak te maken waar mijn achterremhefboom in weg valt. De buurt is me dankbaar: het was een week van dreunende decoupeerzagen en gillende haakseslijpers, maar het is af. Alleen nog een deksel. Die wil ik van alu maken, met van die profielen en hoekjes, zoals een flightcase. In deze periode heb ik ook een nieuw hitte schildje gemaakt op de uitlaat. Wat subtielere stangetjes met daarop een plaatje met gaatjes. Een beetje Mad Max achtig, staat goed.
  • 23 mei 1998: Gewoon niks te doen, dus de motor maar weer eens naar buiten gereden, dan ga je vanzelf iets doen. Er brak nu wat van de achterrem af wat ik er 14 februari op had gelast. (Overigens was dat er al eens afgebroken). Opnieuw gelast met meer vermogen en een dikkere laselectrode. Voor de zekerheid maar eens met een hamer opgeslagen. Het lijkt nu wel stevig te zitten. Brak er natuurlijk nog een bout af. Lekker klussen dus. Maar het eindresultaat is beter dan het was!
  • Ik probeer het machien nu helemaal te volmaken en daarna naar Heiden Tuning te brengen voor de electra en afstellen. Kunnen ze meteen kijken of hij keuringswaardig is.
  • 13 september 1998: De zomer is voorbij. Het giet van de lucht. Alles wat ik nog niet had, heb ik inmiddels gekocht. Op een uitlaatsteuntje na is alles klaar. Ik wacht nu op financiële middelen om mijn motor naar Jerry vd Heiden te brengen voor de bedrading. Alle laatste dingen heb ik bij Roukama gekocht. Kabels en handles werken naar tevredenheid. Ik heb de stelmogelijkheden aan het einde van de kabels gemaakt. Ketting past en zit. Ook nog een kettingrand gemaakt van 1 mm plaatstaal. Leuke klus, goed resultaat. Achterlicht gemonteerd inclusief houdertje voor de wettelijke reflector. Koplamp en teller op de balhoofdsplaten, olie in de voorvork. Eigenlijk is er nu even niks te doen.
  • Begin oktober: mooie steun gemaakt voor de uitlaten. Eindelijk zitten deze ook een beetjes netjes vast.
  • 12, 13, 14 oktober 1998: Van het weekend ineens een wave gehad hoe ik mijn standaard moet maken. Dus op maandag ijzer gekocht bij Kokkeling en 's avonds meteen aan de gang. Na een paar avonden zagen, lassen en slijpen heb ik een standaard geconstrueerd. Ik heb de motor er zelfs voor in de eetkamer op de grond moeten leggen om een paar gaatjes te boren aan de onderkant voor de bevestiging. Maar het zit, het werkt en het ziet er goed uit. Zaterdag de 31e ga ik naar Jerry vd Heiden om eens over die bedrading te praten.
  • 31 oktober 1998: Naar Heiden tuning geweest. Even een praatje gemaakt en de foto's laten zien. Eigenlijk was niets een probleem, alles kon, fijn. Volgende week maar brengen dat ding.
  • 7 november 1998: Eindelijk is het zover. Vandaag heb ik mijn motor naar Heiden Tuning gebracht voor de finale. Ik kon daar een trailer lenen. Het weer werkte ook mee. Het was de eerste en enige droge dag sinds september. Het was een mooi gezicht dat ding op de trailer. Ik heb daar nog wat dingetjes besproken die gedaan moesten worden: bedrading, electronische ontsteking, schakelaartjes, claxon, blok lopend maken, afstellen. Als het goed is, en dat hoop ik maar, krijg ik een werkende motor terug. Gelukkig heeft mijn baas gemeend me een aardig bonus te moeten geven, dus geld speelt niet zo'n grote rol. Dan de laatste dingetjes nog, borgmoertjes enzo en dan keuren. Ik hoop dat dat nog in 1998 lukt. Overigens is 1999 ook een mooi jaartal in je kentekenbewijs.
  • 19 november 1998: De motor staat nog steeds bij Heiden Tuning. Op mijn werk heb ik eindelijk de scanner aan de praat. Al mijn projectfoto's heb ik gescand en hier neergezet.
  • 19 december 1998: Ik heb regelmatig telefonisch contact met Jerry vd Heiden. Hij is nu klaar. Het bleek toch nog een hoop werk. Ook van het bedrag was het even schrikken. De motor loopt en hij loopt goed! Wie had dat gedacht van een blok uit de oud-ijzerbak. Er zit een elektronische ontsteking in en een gemodificeerd oliefiltersysteem. Ik moet nog zelf naar de kickstarter en de startmotor kijken, want daar schijnt nog iets niet helemaal in orde van te zijn. Ook de spanningsregelaar en de diode zouden eigenlijk vervangen moeten worden door een geavanceerder systeem. Dat doen we in januari, vragen we voor de verjaardag. Ik ga nu maar eens bellen met de RDW om een afspraak te maken. Ergens februari lijkt me wel wat.
  • Ik ben vanmiddag even geweest, maar af was een te groot woord. Hij is bijna af. Er waren nog wat problemen....