| |
1999
- 1 januari 1999: Een goed jaar gewenst.
- 6 januari 1999: KLAAR, en nu echt. Alle problemen zijn verholpen, behalve:
het verbindende tandwiel tussen startmotor en motorblok ontbreekt en er zit
ergens een oliekanaaltje een beetje verstopt. Deze twee dingen moeten nog
verholpen worden. Na de keuring.
- 29 januari 1999: Geld van de bank gehaald en motor opgehaald. Hij doet het
echt! Ik schrik nog wel even van het geluid, maar Jerry vond het nog
meevallen(!) Het volgende moet ik nog doen voor de keuring: knopje voor de
claxon, uitlaatsteun opnieuw, maar nu steviger, lampefitting voor de teller,
uitlaatgeluid terugbrengen, rembevestiging en wiel-assen borgen, plaatje met
'Zelfbouw' aanbrengen, beetje testrijder.(stiekum)
- 5 februari 1999: De afgelopen avonden heb ik gespendeerd aan het
verbeteren van de uitlaatophanging en het stiller maken van het
uitlaatgeluid door langere dempers in de pijpen te maken. Vanavond was dat
klaar. En toen was het grote moment daar!!!! IK HEB GEREDEN!!!! Gewoon een
beetje over de woonerven van mijn moderne nieuwbouwwijk, maar wat een
sensatie, geweldig!!! Het rijdt!!!. Het schakelt!!! Het remt!!! Het
stuurt!!! Alleen de kettingrand rammelt wel erg. Misschien bouw ik deze wel
opnieuw, maar dan van 2 mm plaat i.p.v. 1 mm. Morgen ga ik met een collega
naar Wünderlich in Duitsland. Hij rijdt een XT500 en die is hij aan het
restaureren. Wünderlich is een postorder bedrijf gespecialiseerd in
XT500's. Hij moet wat specifieke onderdelen hebben, ik ga er kijken voor een
claxonknopje en een lampenfitting. Ja, ja, dat kan ik ook bij van Wijk halen
(1 km ver), maar ik ga er voor naar Duitsland (300 km ver) Tja, auto van de
zaak...
- 6 februari 1999: In Duitsland was het niks voor mij. Wel even bij HCS
geweest voor dat lampje en de toeterschakelaar. Beide hadden ze niet.
Schakelaar is besteld, lampje heb ik bij een electronicazaak gekocht. Het
lampje geeft weinig licht, maar overdag zie je dat ie het doet.
- 7 februari 1999: De hele dag hagel en sneeuw. Het lampje van de teller
gemonteerd en het draadje van de toeter naar het stuur geleid. Ook nog de
accubak vastgelast en de accu verankerd. Verder schuimplastic onder de tank
gestopt om het resoneren een beetje tegen te gaan. Ik had nog het idee om
even illegaal te gaan rijden naar het tankstation, maar het weer was te
slecht.
- 10 februari 1999: Nederland wordt geteisterd door sneeuwbuien. Van een
beetje proefrijden komt weinig terecht. Ik heb wel een afspraak gemaakt met
de RDW. Voor de niet-kenners, een eigenbouwmotorfiets moet eerst door de
Rijksdienst Wegverkeer worden gekeurd (in Lelystad) voordat er een kenteken
wordt afgegeven. Het merk wordt dan 'Eigenbouw'. De grote datum is 15 maart
1999 om 13:00 uur. De keuringseisen zijn in grote lijn: het moet goed in
elkaar zitten, goed sturen, goed remmen en niet te veel lawaai maken. Er
zijn wel wat meetbare eisen (breedte, hoogte, geluid) maar veel hangt af van
de keurmeester die je op dat moment hebt. Er gaan heel wat indianen verhalen
in het rond over de keuring, maar in maart gaan we het zelf meemaken.
- 13 februari 1999: Toeterschakelaar bij HCS gehaald en gemonteerd. De
kettingrand rammelde nogal en die hebben we ingrijpend gewijzigd. Het eerste
stuk heb ik eraf geslepen en vervangen door een alu afdekschildje gemonteerd
aan de electrobox. Het laatste stuk heb ik laten zitten, alleen is de
ophanging vervangen door een steviger exemplaar.
- 14 februari 1999: Vanmiddag het werk van zaterdag afgemaakt en lopend(!)
naar het tankstation gegaan. De benzine was op!. Vandaar rijdend terug. Ik
heb zeker nog een half uur rondjes gereden. Niet alleen over het woonerf (te
veel ijs), maar gewoon over de asfalt weg. Het rijdt heerlijk. Ik merk niet
zoveel van die starre achterkant, mijn zadel vangt het goed op. De uitlaten
lekken en ploffen wel een beetje. Die moet ik in de loop van de week nog
maar eens goed bekijken en dichtlassen.
- 15 februari 1999: De uitlaten gedemonteerd en kritisch bekeken. In de
rechter zat een duidelijk gaatje. Dit gaatje en alle andere verdachte
plekken dichtgelast. Het lijkt een beetje plamuren met staal: lassen,
slijpen, opnieuw lassen, weer afslijpen, totdat het er vlak uitziet.
Uiteindelijk met zeepsop en hard blazen (één kant afgeplakt) nog wat
haarscheurtjes gedetecteerd. Toen alles weer monteren en starten. Het
ploffen is weg. Als je met de hand langs de uitlaten voelt, is het dicht. Nu
de borgdingetjes van de remmen en assen nog.
- 14 maart 1999: Eén dag voor de keuring. Het was de afgelopen weken nog
wel even zweten. Ik rijd de laatste tijd zo af en toe een rondje om te
testen. Anderhalve week geleden ging hij steeds slechter lopen. Het bleek
dat mijn laadzekering doorbrandde. Daardoor werd de accu niet opgeladen. Die
gaf onvoldoende spanning en daardoor ging de motor rot lopen. Vorig weekend
weer naar Jerry gebracht. Daar bleek de rotor van de dynamo kapot. Als hij
warm werd, ontstond er sluiting. Gisteren heb ik hem opgehaald en vandaag de
laatste dingen gedaan. Borgingen, reflector, achterlichtglaasje beter
gemonteerd, standaardconstructie verbeterd, nog wat kleine gaatjes
dichtgelast. Bij de laatste rijtest bleek het achterlicht niet te branden.
In de auto had ik gelukkig nog een duplo lamp. Nog even gereden en alles is
nu naar wens. De carburateurs zijn afgesteld op de betere demping van de
uitlaat. We zijn er klaar voor! Het grote moment is daar!!!
- 15 maart 1999: Ja, dat is een hele gebeurtenis, dat keuren. Ik was er om
een uur of half twaalf en was niet eens de eerste. Het keuren zou om één
uur beginnen. Ik was als tweede aan de beurt. Na mij en voor mij waren
allemaal Harley's. Samen met degene die als eerste er was, waren wij de
enige echte zelfbouwers. De rest waren jongens van bedrijven met
bedrijfmatig gebouwde fietsen. Die hadden ook allemaal speciale
keuringscarburateurs en uitlaten. Sommige van die motoren zagen er strak
uit, maar er stond ook een zooitje bagger bij. De keuring bestond uit twee
delen: een technische inspectie en een praktijkproef. Bij de technische
inspectie was alleen de borging van voor- en achteras, de borging van de
voorremkabel en de borging van de benzineslangen niet in orde. Verder viel
mijn reflector er af. Zo'n keurmeester is heel redelijk. Het zijn vooral de
remmen waar scherp op gelet wordt. Daarna was het weer wachten op de
testpiloot. Het was wel een fraai gezicht om mijn motor met zo'n 100 km
voorbij te zien gaan. De man wiebelde en schudde, reed bochtjes en deed er
vanalles mee. Allemaal goed!! De remmen waren alleen net aan. Bij vol het
gas open liep de motor toch niet echt lekker. Daarna de geluidsmeting. Met
50 km per uur vol gas gevend langs de microfoons: 87 dB. Dat zijn er 4
teveel. Helaas, maar de conclusie was dus: herkeuring. Maar niet getreurd,
de hele technische constructie is goed, het enig lastige is het stil krijgen
van uitlaten en luchtfilter. Daar gaan we de komende weken aan werken.
Nieuwe datum is 19 april 1999.
- Wat er mis was: voor- en achteras moest anders geborgd worden,
voorremkabel mocht niet met een klembusje worden vastgezet, voorspatbordrand
was te scherp, benzineleidingen moesten geborgd zijn, reflector moest
deugdelijk bevestigd zijn, geluid was te hard.
- Reflector dezelfde dag nog met een moertje vastgezet.
- 20 maart 1999: Bij van Wijk geweest voor een nieuwe voorrem kabel. De
jongen die me hielp dacht lekker mee. Hij kwam met een achterremkabel van
een Yamahabrommer, met aan het einde een aangelast draadeindje. Daar kan dan
weer een stelschroef op. De kabel heb ik ingekort en aan het begin een 'paddestoelletje'
gesoldeerd zodat hij in mijn handle kon. Zit puik, veel beter dan het was.
In de koopjeshoek ook nog een stuk rubber gevonden voor om de spatbordrand.
Daar kunnen ze ook niet meer over zeuren.
- 23 maart 1999: We zijn drie jaar bezig.
- 26 maart 1999: Kroonmoeren en splitpennen gekocht en gemonteerd. Staat
meteen een stuk beter
- 27 maart 1999: We zijn begonnen met nieuwe uitlaten. Bij Roukama vier oude
uitlaatbochten gekocht en bij van Wijk in de koopjeshoek een demper voor een
Suzuki GSX 400. Een mooie chrome megafoon. Ook nog even bij Jerry vd Heiden
geweest voor flensen en een soort ringen om de bochten origineel aan de
cilinders te krijgen en gewoon voor een ouwehoer praatje. Het is wel grappig
dat je over een motor onmiddelijk met wildvreemde mensen in gesprek raakt.
- 31 maart 1999: Zondagavond, maandagavond, dinsdagavond en vanavond bezig
geweest met de nieuwe uitlaten. Het eerste stuk loopt hetzelfde als de
vorige uitlaten. Alleen deze bochten zijn dunner. (38 mm ipv 50mm). Ter
hoogte van de linker carburateur komen de twee uitlaten in één. Daarna een
stukje pijp naar de demper. Het staat ook wel ruig. Een beetje zoals een
Amerikaanse dirt-tracker. Ook meteen een stukje gereden. Er zitten nog wat
lekjes in, maar de uitlaat is erg stil. Des te harder hoor je nu de
carburateurs zuigen en ook de mechanische geluiden van de motor zelf, hoor
je erg. Om de filters heb ik al een stuk schuimplastic gebonden. Tis geen
gezicht en het helpt ook niet veel. Hoe ik dat stil krijg is me nog een
raadsel. Misschien moet ik van dun aluminium een soort kastjes maken met
dempend materiaal erin. Ik heb nog twee en een halve week de tijd...
- 7 april 1999: Ik zit al dagen te denken hoe ik een stiller luchtfilter kan
maken. Allerlei ideeën hebben in mijn hoofd al de revue gepasseerd: van
buisachtige constructies tot metalen broodtrommelachtigen. Totdat ik in de
schuur een emmertje met stoepkrijt van mijn dochter zag liggen. Vroeger toen
ik nog met een brommertje door het weiland crosste, maakte ik van zo'n
emmertje een luchtfilter. Bij een automaterialenhandel heb ik een dik soort
slang gekocht om van de carburateurs naar het de deksel van het emmertje te
gaan, in het emmertje zit dempend materiaal en aan de onderkant een gat voor
de frisse lucht. Aan het einde van slangen zit horregaas als filter. Het
geheel heb ik met siliconenkit gesealed. Het hangt nu nog los, morgen zet ik
het met een beugeltje vast. Ik ben waarschijnlijk de eerste XS650 die met
een Bert en Ernie luchtfilter aan komt zetten! Ik heb nog een beetje gereden
en het geluid van de carburateurs is redelijk gedempt. Nu nog een
hitteschildje om de uitlaat en andere montagerubbers voor mijn tank en dan
moet het het maar weer zijn. Het is jammer dat je nergens het geluid even
kan testen.
- 8 april 1999: Het luchtfilter zit vast. Ik heb er een beetje mee gereden
en het klinkt redelijk. Ik hoop dat het voldoende is.
- 16 april 1999: De hele avond bezig geweest om de uitlaat helemaal gasdicht
te lassen. Ook met uitlaatkit de verschillende pijpen aan elkaar gezet.
Daarna nog wat door de buurt gereden. We zijn helemaal klaar voor de
keuring.
- 19 april 1999: Helaas pindakaas. Weer niet goed. Het uitlaatgeluid hebben
we goed onder de knie. Alleen het geluid van de aanzuigende lucht in de
carburateurs was te luid. Het gemiddelde was 85 dB. Ze testen in de tweede
en derde versnelling (ik dacht alleen in de vierde) en nemen het gemiddelde
van de luidsten. In zijn drie was tussen de 80 en 83 dB, in zijn twee tussen
de 83 en 86. Het gemiddelde is dan 84,5, afgerond 85. Verder was alles onder
controle. De oplossing zit mischien in de tandwielverhouding. Een groter
tandwiel vóór, levert minder trekkracht en daardoor minder toeren en
daardoor minder zuiging op het moment dat ze lang de microfoons gaan. Het is
te proberen. Ook zal ik mijn Bert en Ernie luchtfilter verder vervolmaken om
dat nog stiller te krijgen. Het volgende probleem kan alleen de tijd
oplossen: de keuring is pas 14 juni 1999... In de tussentijd gaan we de
motor maar afbouwen. Dus alles uit elkaar en spuiten en poedercoaten.
- 29 april 1999: We zijn begonnen met ontmantelen. Als probeeronderdeel heb
ik het voorspatbord genomen. Eerste slijpen met een lamellenschijf, daarna
plamuren, schuren, in de grondlak en daarna afspuiten. Het spuiten doe ik
met een spuitbus. Daar kan ik aardig mee overweg. In het verleden heb ik
mijn Volkswagenbus daar ook gedeeltelijk mee gespoten. De kleur is een
beetje okerachtig geel. Daarna ben ik bezig geweest met de bedrading los te
halen om de electrobox te kunnen demonteren. Ik laat het wel zoveel mogelijk
intact, om straks niet opnieuw te moeten beginnen. Verder heb ik vanavond de
tank afgeschuurd en in de grondlak gezet. Kunnen we die morgen of zaterdag
spuiten. Voorstapbord, tank, electrobox en achterspatbord worden geel,
forward controls en wat kleine dingetjes worden zwart, frame en accubak
worden groen gepoedercoat. Heb ik al naar geïnformeerd, duurt twee weken,
kost 250 gulden.
- Mei 1999: van dat poedercoaten is niks gekomen. Ik heb het frame met groen
spuitbussen gespoten. Het is de laatste tijd mooi weer, dus we kunnen veel
buiten doen. Zo rond een uur of zeven wordt het mooi windstil. Je kan dan
aardig spuiten. De spatborden, tank en kettingrand heb ik ook nog in de
tweecomponenten blanke lak gespoten.
- Eind mei 1999: Alles is gespoten en ik ben begonnen om het boeltje weer in
elkaar te zetten. Eigenlijk gaat dat vrij snel: motorblok in het frame,
voorvork erin, wielen erin, spatborden eraan, zadel en tank en klaar. Het
meeste werk is nog de bedrading weer opnieuw maken. Jerry had de bedrading
op een bestaande motor gemaakt, maar als je alles uitelkaar haalt, moet je
soms draden doorknippen. Gelukkig heb ik alles goed gemerkt. Sommige
draadjes monteer ik net even anders, zodat ze mooier wegvallen achter een
buis of zo.
- 5 juni 1999: En dan staat er ineens een geel-groen monster! Een echte
Ado-Den-Haag motorfiets, een Haagse Harrie scheurijzer. Een soort John Deer
in motoruitvoering (waar heb ik dat meer gezien???). Het ziet er wilder uit
dan ik had kunnen dromen, maar ja. Als je zelf wat bouwt, moet het wel
opvallen. Alles zit weer in elkaar, starten, lopen! Verbazingwekkend dat het
het allemaal weer doet, en dat in één keer...
- Tot 13 juni 1999: Nu begint het grote afstellen. Ik heb bij Jerry
standaard XS filters gehaald. Die heb ik met flexibel slang en een stripje
ijzer aan mijn carburateurs gemaakt. Verder heb ik een aantal kleinere maten
sproeiers meegenomen om te experimenteren. We moeten het blok op de een of
andere manier terugtunen. Jerry heeft me wat tips aan de hand gedaan hoe ik
het vermogen kan terugbrengen. Daar gaan we dan maar mee experimenteren.
- 13 juni 1999: Het tunen heeft aardig wat effect opgeleverd. Ik het het
vermogen en daarmee het geluid goed kunnen terugbrengen. Maar dan slaat Het
Noodlot toe.... Tijdens het laatste testrondje kapte het blok ermee. Ik ben
terug naar huis gelopen. Er kwamen geen vonken meer uit de bougies. Er is
iets electrisch kapot. In de electrobox is eigelijk niks te vinden. Alleen
mijn contactslot is kapot. Maar ook al maak ik dat provisorisch, er blijven
geen vonken komen. Paniek alom, maar niks helpt.
- 14 juni 1999: Ik heb de keuring afgebeld. De volgende datum is 16 augustus
1999.
- 19 juni 1999: Ik monteer een nieuw contactslot, maar het blijft vonkenloos.
Het vreemde is dat het electrisch gedeelte van het frame (licht, claxon) het
wel doet, maar het motorgedeelte niet.
- 20 juni 1999: Ik dek de motor af en ga mijn caravan halen. In juli zit ik
in Spanje en denk alleen maar aan zon, zee, zand en tapas.
- 7 augustus 1999: Gebruind en uitgerust rijd ik met collega Marc naar Jerry
om te kijken wat er nou aan de hand is, kortsluiting in de bobine, een
lekstroom in het startrelais, ik weet het niet. Jerry wel, een aardedraad
leek vast te zitten, maar maakte toch niet voldoende contact. Na vijf
minuten draden doormeten kwam hij daar achter. Goed, boutjes vastzetten,
starten, lopen.
- 15 augustus 1999: Met zwager Fred en een dB meter in het industrieterrein
wat metingen verricht. Hoe ik ook mijn best doe, ik blijf binnen de norm van
83 dB. Dat geeft goede moed voor morgen.
- 16 augustus 1999: In de vakantie al een brief gekregen waarin de RDW met
spijt moest meededelen dat de keuring om 8 uur 's morgens zou zijn. Dus om
vijf uur mijn bed uit en om zes uur met zwager Fred richting Lelystad.
Keurmeester Harrie was weer van de partij. Het miezerde een beetje en dus
werd er binnen gekeurd. Er waren nog wat kleine technische dingetjes, maar
die waren nu goed. Na het natekenen van de luchtfilters kon nu testpiloot
Harrie de weg op. De aanpassingen in de carburateurs waren toch iets te
rigoureus. Ter plekke heb ik een deel weer ongedaan moeten maken, omdat het
ding niet boven de honderd uitkwam. Ja, Harrie laat zich niet foppen! OK het
geluid was goed, 82 dB, netjes aan de norm. Maar nog steeds niet
goedgekeurd. De voorrem functioneerde niet vodoende, de ketting rammelde en
om wonderbaarlijke redenen schakelde het allemaal niet zo soepel. Ik baal
wel een beetje dat dingen die eerst goed waren, nu ineens niet meer goed
zijn. Zo blijven we bezig!!! Maar goed, de mens wikt en de RDW beschikt op
het gebied van motorkeuringen. 27 september 1999 mogen we de aanpassingen
laten zien.
|